Εκφων. (30/5/2010) - Διάρκεια 00:23:21 - Μέγεθος 5,67 MB [30/5/2010]
Κυριακή 30 Μαΐου 2010
Παρασκευή 28 Μαΐου 2010
Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΚΑΙ Η Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
Τον Δ΄ αιώνα μετά το τέλος των Διωγμών εμφανίστηκε η πρώτη μεγάλη δογματική απειλή για την επίσημη χριστιανική θρησκεία. Ήταν η διδασκαλία του Αρείου[1]. Το πρόβλημα που βασάνιζε τον Άρειο ήταν η αΐδια - αιώνια γέννηση του Θείου Λόγου. Δίδασκε, λοιπόν, ότι ο Υιος δεν είναι κατά φύση και κατ ουσίαν αληθινός Θεός[2]. Δημιουργήθηκε από το Θεό - Πατέρα κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή «εν χρόνω»[3]. Για το λόγο αυτό δεν μπορούσε να χαρακτηρισθεί αγέννητος, ούτε μέρος αγεννήτου. Ήταν επομένως, ένα απλό κτίσμα του Θεού[4]. Ως κτίσμα, λοιπόν, ο Υιος και ο Λόγος του Θεού δεν είναι συνάναρχος και συναΐδιος προς τον Πατέρα[5], αλλά δημιουργήθηκε αμέσως «θελήσει» του Πατρός[6], ενώ τα άλλα κτίσματα δημιουργήθηκαν από το Θεό δια μέσου του Υιού. Χαρακτηριστική φράση που συνόψιζε την αρειανική διδασκαλία για τον Υιό ήταν «ην ποτε ότε ουκ ην»[7].
Ετικέτες
Α΄ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ,
ΑΡΕΙΟΣ,
ΕΙΡΗΝΗ ΑΡΤΕΜΗ
ΘΗΚΑΡΑΣ
ΘΗΚΑΡΑΣ
Τὸ ὄνομα καὶ ὁ τόπος καταγωγῆς τοῦ Θηκαρα
Διὰ τοῦ ὀνόματος «Θηκαρὰς» δηλοῦται τόσονη συλλογή, ὅσον καὶ τὸ πρόσωπον τὸ ὁποῖον ἐπέλεξεν ἡ συνέταξε τὰ σχετικὰ κείμενα. Τὸ πρόσωπον δὲ αὐτὸ ἐταυτίσθη κατὰ τὸ παρελθόν με τὸν Διονύσιον μοναχόν, τὸν Θεοδοῦλον μοναχόν, τὸν Ἰωάννην μοναχόν, ἀκόμη καί με τὸν Ἰωάννην τὸν Δαμασκηνόν. Ἡ σύγχρονος ὅμως ἐπιστημονικὴ ἔρευνα ἔχει ἀποδείξει τὴν μὴ ταύτισιν τῶν ἄνῳ μοναχῶν με τὸν Θηκαρὰν.
Πέμπτη 27 Μαΐου 2010
Νικόλαος Σωτηρόπουλος - Ομιλία στην εορτή του Αγίου Ιωάννου του Ρώσου
Αρχείο mp3 - Διάρκεια (01:13:49) - Μέγεθος 33,7 MB [27/5/2010]
Τετάρτη 26 Μαΐου 2010
Δευτέρα 24 Μαΐου 2010
π. Αθανάσιος Μυτιληναίος - Ομιλία στην Κυριακή της Πεντηκοστής
Εκφων. (23/6/2002) -Αρχείο mp3 - Διάρκεια 00:28:44 - Μέγεθος 19,7 MB (24/5/2010)
Κυριακή 23 Μαΐου 2010
Ομιλία π. Θεοδώρου Ζήση στην Κυριακή της Πεντηκοστής
Εκφων. (23/5/2010) - Διάρκεια 00:23:21 - Μέγεθος 6,68MB [23/5/2010]
Πεντηκοστή - Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
«...επλήσθησαν άπαντες Πνεύματος Αγίου»
Την Πεντηκοστή εξεχύθη η χάρις του Θεού όχι μόνο στους αποστόλους αλλά και σ' όλο τον κόσμο που βρισκότανγύρω τους. Επηρέασε πιστούς και απίστους. Πώς το λένε οι Πράξεις; «Και εν τω συμπληρούσθαι την ημέραν της Πεντηκοστής ήσαν άπαντες ομοθυμαδόν επί το αυτό. και εγένετο άφνω εκ του ουρανού ήχος ώσπερ φερομένης πνοής βιαίας... και επλήσθησαν άπαντες Πνεύματος Αγίοιυ και ήρξαντο λαλείν ετέραις γλώσσαις, καθώς το Πνεύμα εδίδου αυτοίς αποφθέγγεσθαι... συνήλθε το πλήθος και συνεχύθη, ότι ήκουον εις έκαστος τη ιδία διαλέκτω λαλούντων αυτών» (Πραξ 2, 1-6).
Σάββατο 22 Μαΐου 2010
Ασκητικές Εμπειρίες (Τα δάκρυα) - Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσανινωφ
Τί θαυμαστό! Εκείνοι που από φυσική κλίση χύνουν ποτάμια τα δάκρυα, άκοπα, άσκοπα και ανώφελα, καθώς κι εκείνοι που τα χύνουν από κάποιαν αμαρτωλή παρόρμηση, όταν θελήσουν να κλάψουν θέαρεστα, διαπιστώνουν ότι μέσα του δεν μπορεί να τρέξει ούτ' ένα δάκρυ. Αυτό δείχνει ότι τα δάκρυα τα πνευματικά είναι θεϊκά δώρα. Και για να τ' αποκτήσει κανείς, πρέπει πρώτα να αποκτήσει τον φόβο του Θεού και την μετάνοια.
Άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος - Λόγος λα' περί του Αγίου Πνεύματος
Ο ΛΑ ' Λόγος είναι ο σπουδαιότερος από τους Θεολογικούς Λόγους του αγ. Γρηγορίου. Εκφωνήθηκε στο ναό της αγ. Αναστασiας στην Κωνσταντινούπολη, το 380, πιθανόν κατά το διάστημα μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου. Είναι η πρώτη φορά που σε ειδική πραγματεία, αφιερωμένη στο άγιο Πνεύμα, ομολογείται και καταδεικνύεται η θεότητα και το ομοούσιο του αγ. Πνεύματος. Ο Γρηγόριος διακηρύσσει την ορθή πίστη της Εκκλησίας ότι «εκ φωτός του Πατρός φως καταλαμβάνοντες τον Υιόν εν φωτί τω Πνεύματι» (§ 3). Καταρρίπτει, στη συνέχεια, τους συλλογισμούς των αιρετικών Πνευματομάχων με θεολογικά επιχειρήματα (§ 4-21) και τέλος, απαντώντας στο επιχείρημα ότι στην αγία Γραφή δεν δηλώνεται ρητά η θεότητα του Πνεύματος, παραθέτει πλήθος χωρίων, όπου υποδεικνύεται η θεότητα του Πνεύματος (§ 29-30). Αλλά και το ίδιο το Πνεύμα τώρα, σύμφωνα με το Γρηγόριο, φανερώνει στούς αξίους βαθύτερα και σαφέστερα οτι είναι Θεός, ένα από τα τρία πρόσωπα της μιας θεότητας (§ 26).
Ετικέτες
ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ,
ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ,
ΛΟΓΟΙ ΑΓΙΩΝ,
ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ
Δημήτριος Παναγόπουλος - Ομιλία στην Κυριακή της Πεντηκοστής
Ηχητικό αρχείο MP3 - Διάρκεια 00:28:06 - Μέγεθος 12,8MB (22/5/2010)
Πότε η εκκλησία μας έχει γενέθλια και γιατί;
Η ημέρα που θεωρείται ως "γενέθλιος ημέρα" της εκκλησίας μας είναι η Πεντηκοστή.
Εκείνη τη μέρα ουσιαστικά, με την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος, έγινε το θαύμα της ένωσης των ανθρώπων με το Θεό. Αυτό ακριβώς είναι και ονομάζεται εκκλησία, η ένωση του ανθρώπου με το Θεό, που για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε την ημέρα της Πεντηκοστής.
Αυτό που πρέπει να συγκρατήσουμε και να καταλάβουμε είναι ότι ο Χριστός είχε πει στους Μαθητές του ότι θα αποστείλη το Άγιον Πνεύμα το οποίο θα τους διδάξη την πάσαν αλήθειαν. Αυτό ακριβώς έγινε την ημέρα της πεντηκοστής. Μόνο τότε αποκαλύφτηκε αυτή η αλήθεια (και ποτέ ξανά στην πορεία του χρόνου, που σημαίνει ότι η αλήθεια αποκαλύφτηκε τότε εφάπαξ) δηλαδή η Εκκλησία από πνευματική, έγινε Σώμα Χριστού.
Όλα τα τροπάρια εκείνης της ημέρας αναφέρονται στην εκκλησία
Το τροπάριο της εορτής:
Ευλογητός ει, Χριστέ ο Θεός ημών, ο πανσόφους τους αλιείς αναδείξας, καταπέμψας αυτοίς το Πνεύμα το Άγιον, και δι’ αυτών την οικουμένην σαγηνεύσας. Φιλάνθρωπε, δόξα σοι.
Τι εννοούμε όταν λέμε σεβασμός στους Πατέρες της Εκκλησίας;
- Όσοι ομιλούν περί Εκκλησίας χωρίς να λαμβάνουν υπ' όψει τους Πατέρας δεν είναι ορθόδοξοι.
- Όσοι διδάσκουν, βασιζόμενοι μόνον εις την Αγίαν Γραφήν και δεν ακολουθούν την ερμηνείαν αυτής υπό των Αγίων Πατέρων, προτεσταντίζουν.
- Όσοι υπευθύνως ενεργούν, ανατρέποντες όσα άχρις ημών η πολιά αρχαιότης διέσωσε, πλήττουν εις τα καίρια την Εκκλησίαν.
- Όσοι δεν έπονται εις την ποικίλην διδασκαλίαν των Αγίων Πατέρων, αντιπίπτουν εις το Πνεύμα το Άγιον.
- Όσοι ανατρέπουν τας Παραδόσεις της αγιωτάτης Εκκλησίας μας, ομοιάζουν με τον ρωμαίον στρατιώτην, ο οποίος εράπισε εις την σιαγώνα τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν.
Αντιθέτως
- Όσοι ομιλούν περί Εκκλησίας και νοούν Πατέρας, αυτοί είναι όντως Ορθόδοξοι.
- Όσοι διδάσκουν θεολογίαν και με την μεν δεξιάν κρατούν την Αγίαν Γραφήν, εις δε την ευώνυμον την ερμηνείαν των Πατέρων, αυτοί ευρίσκονται εντός της πνευματικότητος της Ορθοδόξου Εκκλησίας.
- Όσοι υπευθύνως ενεργούν βάσει των Πατερικών Παραδόσεων, αυτοί δοξάζουν αληθώς τον Θεόν.
- Όσοι αποδέχονται την Παράδοσιν της Εκκλησίας ως ισόκυρον με τας Αγίας Γραφάς και αγωνίζονται δι' αυτήν, είναι μάρτυρες τη προαιρέσει.
Εκ του περιοδικού "Ορθόδοξος Φιλόθεος Μαρτυρία"
Εκδόσεις "Ορθόδοξος Κυψέλη"
Εκδόσεις "Ορθόδοξος Κυψέλη"
Αγίου Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος μα΄ εις την Πεντηκοστήν
Ε. Την Πεντηκοστή εορτάζουμε καί την παρουσία του Αγίου Πνεύματος καί την πραγματοποίηση της υποσχέσεως καιί την εκπλήρωση της ελπίδας. Το μυστήριο, πόσο και μεγάλο είναι και σεβαστό! Τελειώνουν λοιπόν όσα έχουν σχέση με το σώμα του Χριστού, ή μάλλον με τη σωματική παρουσία Του(1). Διότι διστάζω να πω τα σωματικά, εφ' όσον κανένας λόγος δεν μπορεί να με πείσει ότι θα ήταν καλύτερα ναΑρχίζουν δε όσα έχουν σχέση με το Άγιο Πνεύμα(3). Ποια δε ήταν όσα έχουν σχέση με το Χριστό; είχε απαλλαγεί από το σώμα [ο Χριστός](2).
Ετικέτες
ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ,
ΛΟΓΟΙ ΑΓΙΩΝ,
ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ
Παρασκευή 21 Μαΐου 2010
Κωνσταντῖνος ὁ Μέγας καί ἡ ἱστορική ἀλήθεια-Μέρος 1ο
Ὁ π. Γεώργιος Μεταλληνός ξεσκεπάζει μία Δυτικόφερτη συνωμοσία τῶν ἀρχαίων Παγανιστῶν, τήν ὁποία συνεχίζουν νά συντηροῦν σέ συνεργασία Νεοπαγανιστές καί Προτεστάντες!
Ἡ ἑορτή τοῦ ἁγίου Κωνσταντίνου καί τῆς μητέρας του, τῆς ἁγίας Ἑλένης, πού εἴχαμε πρίν ἀπό δύο μέρες, ἐπικαιροποιεῖ τό θέμα τό ὁποῖον ἐξαγγείλατε προηγουμένως.
Ετικέτες
ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ,
ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΙ,
ΜΕΓΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ,
Π. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ
Μέγας Κωνσταντίνος - Ένα τεμάχιο γης
To κείμενο είναι απόσπασμα από τους παιδευτικούς λόγους του Αγίου προς τους υποκόους του. Θα βρείτε περισσότερα εδώ
Ο ΜΕΓΑΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ - (Α΄ ΜΕΡΟΣ) - Ομιλία π. Σάββα Αγιορείτη
Ετικέτες
ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ,
ΜΕΓΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ,
π. ΣΑΒΒΑΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
Άγιος Κωνσταντίνος και Αγία Ελένη
Ιmperator Ceasar Clavdius Valerius Constantinus Augustus ήταν το πλήρες όνομα του Μ. Κωνσταντίνου από το 324 που έγινε μονοκράτωρ. Κώνστας είναι η constantia είναι η σταθερότης, η δύναμη του χαρακτήρος, και τα δύο από το ρήμα ίσταμαι και ίστημι, επομένως η προέλευση του ονόματός του εννοιολογικά είναι αρχαιοελληνική, ελληνική. Η στάση των ιστορικών απέναντι στο Μέγα Κωνσταντίνο είναι αντιφατική, άλλοι τον θεωρούν μέγα θαύμα της ιστορίας και άλλοι κυρίως ειδωλολάτρες όπως ο Ζώσιμος, τον θεωρούν καιροσκόπο. Η Ιστορία όμως τον δικαίωσε.
Ετικέτες
ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ,
ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ,
ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΙ,
AΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Πέμπτη 20 Μαΐου 2010
Λόγοι Ασκητικοί - Ερμηνεία στον Αββά Ησαϊα (2)
Σια τεσσάρων πραγμάτων σκοτίζεται η ψυχή. δια του μισήσαι τον πλησίον, και εξουδενώσαι, και ζηλώσαι, και γογγύσαι.
Το ένα έπεται του άλλου, διότι ο αββάς Ησαϊας θέλει να δείξη την συνάφειά τους και τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούν το σκοτάδι στην ψυχή. Από την αρχή των λόγων του λέγει ότι, για να μπορέση ο άνθρωπος να έχη πνευματική ζωή, να έχη το φως στην ζωή του, πρέπει να έχη τελεία επικοινωνία με το περιβάλλον του. Αφ' ης στιγμής δεν έχει αυτή την απλή, την φυσική, την άνετη εγκατάλειψι και παράδοσι του εαυτού του στον άλλον, και επομένως την βίωσι του άλλου ως οικείου μέλους, δεν μπορεί να έχη Θεόν. Γι' αυτό σκοτίζεται η ψυχή, όταν κλονίζεται η σχέσις της με τους ανθρώπους.
Ετικέτες
ΑΡΕΤΕΣ,
Αρχιμ. Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης,
ΓΟΓΓΥΣΜΟΣ,
ΕΞΟΥΔΕΝΩΣΗ,
ΖΗΛΕΙΑ,
ΜΙΣΟΣ
Τετάρτη 19 Μαΐου 2010
Λόγοι Ασκητικοί - Ερμηνεία στον Αββά Ησαϊα
Δια τεσσάρων πραγμάτων πληθύνεται η πορνεία εν τω σώματι. δια του κοιμηθήναι εις κόρον, και φαγείν εις πλησμονήν, και από ευτραπελίας, και από κοσμήσεως.
Τέσσερα πράγματα δημιουργούν αμαρτωλούς ερεθισμούς στο σώμα. Ποια είναι αυτά; Το κοιμηθήναι εις κόρον, όταν κοιμάται κανείς πολύ. Πράγματι με τον πολύ ύπνο θρέφεται η σάρκα και δεν μπορεί να ζήση καθαρή ζωή. Αποκτά τότε μια νωθρότητα ο μοναχός και χάνει το άοκνο που λέγαμε προηγουμένως, χάνει την αγρυπνία, χάνει την μελέτη. Ο πολύς ύπνος βλάπτει κάθε άνθρωπο που θέλει να επιτύχει κάτι στη ζωή του.
Τρίτη 18 Μαΐου 2010
Ορθοδοξία τον 13ο αιώνα στην Κύπρο - ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΔΕΚΑ ΤΡΕΙΣ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΚΑΝΤΑΡΑΣ
Το 13ο αιώνα η Κύπρος καταδυναστευόταν από τους τότε κατακτητές της Φράγκους (Λουζινιανούς). Ο Ορθόδοξος κλήρος διωκόταν βάναυσα και ο λαός εταλαιπωρείτο αφάνταστα, για να εξαναγκαστεί να φραγκέψει. Κύριο και ρωμαλέο στήριγμα του λαού στον αγώνα του να μη χάσει την εθνική του αυτοσυνειδησία και την Ορθόδοξη Πίστη του υπήρξαν, Άγιοι Μοναχοί με χαρακτηριστικώτερο παράδειγμα τους 13 Οσιομάρτυρες της Μονής της Παναγίας της Κανταριώτισσας, που βρισκόταν στην οροσειρά του Πενταδακτύλου.
Λόγος εις τον βίον του οσίου Πέτρου του Αθωνίτου
ις΄ Δεν δημιουργείται λοιπόν εκπληξις για όλα αυτά; Πώς η υγρά φύσις της θαλασσης με την ρευστή ιδιότητά της, άλλοτε μεν υποχωρεί και δίδει διάβασι το πλοίο, το οποίο κινείται με την ώθησι των ανέμων, άλλοτε δε, αρνείται την φύσι της, δημιουργεί αντίσταση, και σαν άλλη ξηρά κατακρατεί το πλοιό; Πώς δε και ο έυκολα διαχεόμενος αέρας εν μέρει συστέλλεται, και δεν παρασύρει το πλοίο με την ορμητικότητά του, ενώ κανένα άλλο ισχυρότερο σώμα δεν το εμποδίζει; Διότι ως προς την ευκινησία οι άνεμοι πλεονεκτούν σε σύγκρισι με τα ύδτα. Και ακόμη, από το να διαχωριστούν τα νερά της θαλάσσης και να φανή η ξηρά του πυθμένος, το να σταθεροποιηθή σαν ξηρά η ρευστή επιφάνεια της θαλάσσης, τούτο είναι θαύμα όχι μικρότερο. Λοιπόν ας προστεθή και τούρο στα παλαιά θαυμάσια, και ας γίνει θέμα διηγήσεως, και ας υμνηθή και δοξασθή γι' αυτό ο Θεός, για τον Οποίον, τίποτε απολύτως από αυτά που θέλει δεν είναι ακατόρθωτο.
Ετικέτες
ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ,
ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΘΩΝΙΤΗΣ,
ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ
Κυριακή 16 Μαΐου 2010
Ομιλία στην Α' Οικουμενική Σύνοδος - π. Γεώργιος Μεταλληνός
ΤΟ ΘΕΜΕΛΙΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΟΣ
«Ίνα ώσιν εν, καθώς ημείς...»
«Ίνα ώσιν εν, καθώς ημείς...»
...Ο αγώνας των αγίων Πατέρων της Νικαίας εναντίον της αρειανικής κακοδοξίας ήταν αγώνας για την ενότητα της Εκκλησίας και την διατήρηση της ταυτότητός της, για να μπορή να ζη στον κόσμο σαν Ορθοδοξία και να σώζη τον κόσμο. Περισσότερο όμως βοηθεί εμάς η σημερινή ευαγγελική περικοπή, για να προσδιορίσωμε τις προϋποθέσεις εκείνες, που εξασφαλίζουν την ενότητά μας μέσα στο εκκλησιαστικό σώμα, και συγχρόνως την ενότητα του ίδιου του Σώματος, της Εκκλησίας.
Σάββατο 15 Μαΐου 2010
Ομιλίες του Ιεροκήρυκος Δημητρίου Παναγοπούλου - Ομιλία στην Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Α' Οικουμενικής Συνόδου
Ο αείμνηστος ιεροκήρυκας Δημήτριος Παναγόπουλος υπήρξε ένας άοκνος εργάτης του Ευαγγελίου με πλήθος καταπληκτικών ομιλιών και συγγραμμάτων. Χωρίς σπουδές και τίτλους, έχοντας όμως το σπουδαίο χάρισμα του λόγου και κυρίως την πλουσιότατη Χάρη του Κυρίου μας που τον επεσκίαζε και τον καθοδηγούσε, βοήθησε πλήθος ανθρώπων να βρούν και να ακολουθήσουν την οδό της σωτηρίας. Αξίζει να σημειωθεί πως δεν επεδίωξε να αναλάβει αυτήν την διακονία αλλά ο Ίδιος ο Χριστός τον επέλεξε και του την ανέθεσε.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ - Ιωάν. 17, 1-13
ΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΚΑΙ Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Η σημερινή γιορτή των Αγίων Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου ( 325 μ.Χ.) μας δίνει αφορμή να προσεγγίσουμε ένα από τα πιο παρεξηγημένα θέματα. Πρόκειται για το θέμα της αυθεντίας της πίστεως από τους μεγάλους Αγίους της Εκκλησίας μας. Μέχρι ποίου σημείου μπορούμε ν’ αλλάξουμε την έκφραση της πίστεως χωρίς να τη νοθεύσουμε; Τι σημαίνουν για μας οι Άγιοι Πατέρες; Γιατί να μένουμε σ’ όσα μας είπαν εκείνοι;
Η σημερινή γιορτή των Αγίων Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου ( 325 μ.Χ.) μας δίνει αφορμή να προσεγγίσουμε ένα από τα πιο παρεξηγημένα θέματα. Πρόκειται για το θέμα της αυθεντίας της πίστεως από τους μεγάλους Αγίους της Εκκλησίας μας. Μέχρι ποίου σημείου μπορούμε ν’ αλλάξουμε την έκφραση της πίστεως χωρίς να τη νοθεύσουμε; Τι σημαίνουν για μας οι Άγιοι Πατέρες; Γιατί να μένουμε σ’ όσα μας είπαν εκείνοι;
Τρίτη 11 Μαΐου 2010
ΑΛΛΟ ΤΟ ΕΝΑ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΑΛΛΟ
- Ἄλλο εἶναι ἡ ἀκινησία τῶν μελῶν τοῦ σώματος καί αὐτῶν τῶν παθῶν τῆς ψυχῆς, καί ἄλλο ἡ ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν. Γιατί ἡ ἀκινησία τῶν μελῶν τοῦ σώματος καί τῶν παθῶν τῆς ψυχῆς εἶναι ἐκ φύσεως, ἐνῶ ἡ ἀπόκτηση τῶν ἀρετῶν ἔχει συνήθεια νά καταστέλλει καί ὅλες τίς φυσικές κινήσεις.
- Ἄλλο εἶναι τό νά μήν ἐπιθυμεῖ κάποιος τίποτα ἀπό τά χαρμόσυνα τοῦ κό-σμου καί ἡδονικά καί ἄλλο τό νά ἐπιθυμεῖ τά οὐράνια καί αἰώνια ἀγαθά· διότι τά χαρ-μόσυνα καί ἡδονικά τοῦ κόσμου τά καταφρόνησαν καί ἄλλοι ἄνθρωποι καί οἱ περισ-σότεροι ἀπό αὐτούς γιά ἄλλη αἰτία· ἐνῶ γιά τά οὐράνια ἀγαθά πολλοί λίγοι φρόντισαν.
Πώς να αποκτήσει κανείς αρετή;
Ἀνηφορίζοντας ἀπὸ τὴ Γεθσημανὴ στὸ ὄρος τῶν Ἐλαιῶν, συναντᾷ κανεὶς τὸ μοναστῆρι τοῦ
ἀββᾶ Ἀβραμίου.
ἀββᾶ Ἀβραμίου.
Σ᾿ αὐτὸ τὸ μοναστῆρι ἡγούμενος ἦταν ὁ ἀββᾶς Ἰωάννης ὁ Κυζικηνός. Τὸν ρωτήσαμε λοιπὸν
κάποια μέρα:
«Ἀββᾶ, πῶς μπορεῖ νὰ ἀποκτήσει κανεὶς ἀρετή;»
Καὶ μᾶς ἀπάντησε ὁ Γέροντας:
Ο διάβολος είναι αδύναμος (Η όμορφη αγρυπνία)
Μια φορά, όταν ήμουν στο Κελλί του Τιμίου Σταυρού, πέρασα μια πολύ όμορφη αγρυπνία! Είχαν μαζευθή την νύχτα πολλοί δαίμονες επάνω στο ταβάνι. Στην αρχή χτυπούσαν με βαριές δυνατά και μετά θορυβούσαν, σαν να κυλούσαν κούτσουρα μεγάλα, κορμούς δένδρων. Σταύρωνα το ταβάνι και έψαλλα “Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν, Δέσποτα...” (5). Τελείωνα, άρχιζαν τα κούτσουρα πάλι. “Τώρα, είπα, θα κάνουμε δυο χωρούς! Έναν εσείς με τα κούτσουρα από πάνω και έναν εγώ από κάτω!” Άρχιζα εγώ, σταματούσαν αυτοί. Μια φορά έψαλλα “Τον Σταυρόν σου προσκυνούμεν...”, την άλλη “Κύριε, όπλον κατά του διαβόλου τον Σταυρόν σου ημίν δέδωκας...” (6). Πέρασα την πιο ευχάριστη νύχτα με ψαλμωδία και, όταν λίγο σταματούσα, συνέχιζαν αυτοί με την ψυχαγωγία! Την κάθε φορά όλο και διαφορετικό έργο θα παρουσιάσουν!...
- Όταν ψάλλατε την πρώτη φορά, δεν έφυγαν;
- Όχι. Μόλις τελείωνα εγώ, άρχιζαν εκείνοι. Ναι, έπρεπε να βγάλουμε αγρυπνία και οι δυο χοροί! Ήταν μια όμορφη αγρυπνία! Έψελνα με καημό! Πέρασα καλές μέρες!...
- Όταν ψάλλατε την πρώτη φορά, δεν έφυγαν;
- Όχι. Μόλις τελείωνα εγώ, άρχιζαν εκείνοι. Ναι, έπρεπε να βγάλουμε αγρυπνία και οι δυο χοροί! Ήταν μια όμορφη αγρυπνία! Έψελνα με καημό! Πέρασα καλές μέρες!...
Σάββατο 1 Μαΐου 2010
Έμπρακτη αλλαγή
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
ΑΡΧΕΙΟ
-
▼
2010
(92)
-
▼
Μαΐου
(38)
- Ομιλία π. Θεοδώρου Ζήση στην Κυριακή των Αγίων Πάντων
- Η ΑΙΡΕΣΗ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΚΑΙ Η Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
- ΘΗΚΑΡΑΣ
- Νικόλαος Σωτηρόπουλος - Ομιλία στην εορτή του Αγίο...
- Η ζωή του Αγίου Ιωάννη του Ρώσου
- π. Αθανάσιος Μυτιληναίος - Ομιλία στην Κυριακή της...
- Ομιλία π. Θεοδώρου Ζήση στην Κυριακή της Πεντηκοστής
- Πεντηκοστή - Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου
- Ασκητικές Εμπειρίες (Τα δάκρυα) - Αγίου Ιγνατίου Μ...
- Άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος - Λόγος λα' περί του Αγίο...
- Δημήτριος Παναγόπουλος - Ομιλία στην Κυριακή της Π...
- Πότε η εκκλησία μας έχει γενέθλια και γιατί;
- Τι εννοούμε όταν λέμε σεβασμός στους Πατέρες της Ε...
- Ιστορικές καταγραφές - Επισόδεια 2010
- Αγίου Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος μα΄ εις την Πεντηκ...
- Παραινέσεις Αγίων Πατέρων (Σταχυολογήματα) - (4)
- Παραινέσεις Αγίων Πατέρων (Σταχυολογήματα) - (3)
- Παραινέσεις Αγίων Πατέρων (Σταχυολογήματα) - (2)
- Παραινέσεις Αγίων Πατέρων (Σταχυολογήματα)
- Κωνσταντῖνος ὁ Μέγας καί ἡ ἱστορική ἀλήθεια-Μέρος 1ο
- Π. Παϊσιος και οι παπικοί
- Μέγας Κωνσταντίνος - Ένα τεμάχιο γης
- Ο ΜΕΓΑΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ - ...
- Άγιος Κωνσταντίνος και Αγία Ελένη
- Λόγοι Ασκητικοί - Ερμηνεία στον Αββά Ησαϊα (2)
- Λόγοι Ασκητικοί - Ερμηνεία στον Αββά Ησαϊα
- Ορθοδοξία τον 13ο αιώνα στην Κύπρο - ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΔΕΚΑ...
- Λόγος εις τον βίον του οσίου Πέτρου του Αθωνίτου
- Άγιος Σεραφείμ του Σαρωφ
- π. Αθανάσιος Μυτιληναίος - Ομιλία στην Κυριακή των...
- Ομιλία στην Α' Οικουμενική Σύνοδος - π. Γεώργιος Μ...
- Ομιλία π. Θεοδώρου Ζήση στην Κυριακή των Αγίων Πατ...
- Ομιλίες του Ιεροκήρυκος Δημητρίου Παναγοπούλου - Ο...
- ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Α΄ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ...
- ΑΛΛΟ ΤΟ ΕΝΑ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΑΛΛΟ
- Πώς να αποκτήσει κανείς αρετή;
- Ο διάβολος είναι αδύναμος (Η όμορφη αγρυπνία)
- Έμπρακτη αλλαγή
- ► Φεβρουαρίου (7)
- ► Ιανουαρίου (14)
-
▼
Μαΐου
(38)
ΕΤΙΚΕΤΕΣ
ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ
ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ
ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ
ΛΟΓΟΙ ΑΓΙΩΝ
ΜΙΚΡΟΣ ΕΥΕΡΓΕΤΙΝΟΣ
ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ ΑΓΙΩΝ
ΡΗΣΕΙΣ ΑΓΙΩΝ
ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΗΜΑΤΑ
π. Παϊσιος
ΑΓ. ΙΣΑΑΚ Ο ΣΥΡΟΣ
Αρχιμ. Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης
ΛΟΓΟΙ ΑΣΚΗΤΙΚΟΙ
ΜΕΓΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Α΄ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΑΓ. ΔΩΡΟΘΕΟΣ
ΑΓ. ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
ΑΓ. ΣΥΜΕΩΝ Ο ΝΕΟΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ
ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ
ΑΡΕΤΕΣ
ΕΙΡΗΝΗ ΑΡΤΕΜΗ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΙ
ΝΗΠΤΙΚΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ
ΝΗΣΤΕΙΑ
Π.Β. ΠΑΣΧΟΣ
ΠΡΟΣΕΥΧΗ
AΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Όσιος Νείλος ο Καλαβρός
Α αντιρρητικός
ΑΒΒΑΣ ΠΟΙΜΕΝΑΣ
ΑΓ. ΑΝΤΩΝΙΟΣ
ΑΓ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ
ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΣΙΝΑΪΤΗΣ
ΑΓ. ΗΣΥΧΙΟΣ
ΑΓ. ΘΕΟΦΑΝΗΣ Ο ΕΓΚΛΕΙΣΤΟΣ
ΑΓ. ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΜΠΡΙΑΝΤΖΑΝΙΝΩΦ
ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΡΩΣΟΣ
ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΑΓ. ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΑΝΑΧΩΡΗΤΗΣ
ΑΓ. ΛΟΥΚΑΣ
ΑΓ. ΜΑΞΙΜΟΣ ΚΑΨΟΚΑΛΥΒΗΣ
ΑΓ. ΜΑΞΙΜΟΣ ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ
ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ
ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΘΩΝΙΤΗΣ
ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ
ΑΙΜΙΛΙΑΝΟΣ ΣΙΜΟΝΟΠΕΤΡΙΤΗΣ
ΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΑΟΡΑΤΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ
ΑΡΕΙΟΣ
ΑΣΚΗΤΙΚΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ
Αγ. Θεόδωρος ο Στουδίτης
ΓΟΓΓΥΣΜΟΣ
ΔΑΚΡΥΑ
ΔΙΑΛΟΓΟΙ
ΕΞΟΥΔΕΝΩΣΗ
ΕΡΩΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
ΕΥΓΕΝΕΙΑ
Ερμηνείες
ΖΗΛΕΙΑ
ΘΗΚΑΡΑΣ
Ι.Μ. ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ
Ι.Ν. ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ
ΙΝΔΙΚΤΟΣ
ΚΑΙΡΟΙ
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΛΕΙΤΟΥΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ
ΛΟΓΟΣ ΙΘ
ΛΟΓΟΣ ΚΗ΄
ΛΟΓΟΣ ΜΕ
Λόγοι αντιρρητικοί
ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΜΙΣΟΣ
ΝΗΨΗ
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΔΕΚΑ ΤΡΕΙΣ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΕΣ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΚΑΝΤΑΡΑΣ
ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΠΙΣΤΕΩΣ
Π. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ
ΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΠΑΣΧΑ
ΠΑΤΕΡΕΣ
ΠΕΡΙ ΜΝΗΣΙΚΑΚΙΑΣ
ΣΑΡΚΙΚΑ ΠΑΘΗ
ΣΕΞ
ΣΤΑΥΡΟΣ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
ΤΡΙΩΔΙΟ
ΥΠΟΔΟΧΗ ΛΕΙΨΑΝΩΝ
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΙΕΡΩΝ ΝΗΠΤΙΚΩΝ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
ΨΑΛΜΟΙ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ
δαίμονες
π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
π. ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ
π. ΣΑΒΒΑΣ ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ
παπισμός